Vandretur på hærvejen

Vandretur på den Nordjyske hærvej

Man kan i dag gå helt oppe fra Trondheim i Norge til Santiago de Compostela i det nordvestlige Spanien på den Europæiske kulturvej, som den danske Hærvej er en del af. Faktisk hænger Hærvejen sammen med Jakobsvejen i Portugal, så man kan vandre hele vejen til det allersydligste af Europa.

Min kære mand (Torben) fik den fantastiske ide, at vi i vores sommerferie i år (2014) skulle prøve kræfter med et lille stykke af den, vi ville dog nøjes med en 2 dages tur i det nordjyske, med vores børn henholdsvis en datter (Maja) på 11 år og søn (Nicklas) på 15 år samt en ven til den ældste.

Vi pakkede rygsækkene, med kun det helt nødvendige, liggeunderlag,soveposer, Trangia (gryde, pandesæt til at sætte på en lille gasflaske), lidt mad, frugt og nøddebar, ekstra t-shirt, strømper og en varm trøje til om aftenen. Alle fandt de bedste vandresko frem, et par stykker af os havde desværre kun tennissko (som senere viste sig at få betydning for turen).

Vi valgte at starte ud med at gå fra mine forældres hus i Grindsted (nordjylland), og valgte at første overnatningsplads skulle være Klokkerholm Møllesø, (ca. 15 km. fra Grindsted) hvor vi i forvejen havde fundet ud af, at der lige var blevet bygget 2 shelters. Vi håbede på at de var ledige, så vi kunne slå os ned der.

Turen blev dog mere problematisk end vi havde regnet med, efter bare et par km. erfarede vi, at de rygsække vi havde ikke var egnet til at vi piger kunne gå så langt med dem, som vi havde regnet med. Heldigvis var min far så utrolig behjælpelig, og legede herefter chauffør for os de næste par dage, hvor han kørte rygsækkene frem til vores shelterspladser.

Det er helt fantastisk at gå på de danske veje, opleve og sanse den smukke natur vi er omgivet af, og som vi til daglig ikke tænker så meget over, når vi hurtigt kører forbi i vores travle hverdags trummerum. Når man har tiden og kommer forbi de flotte marker der står i flor, og som endnu ikke er høstet, med de smukke gule korn på, kartoffelplanter, majs eller bare en vidunderlig brakmark med de flotteste sommerblomster på, fugle der synger,heste og køer der løber afsted, eller nysgerrigt kommer for at blive klappet, harer der leger på marken, en hjort der bliver forstyrret på en mark, fordi vi pludselig går forbi, vilde hindbær der bare venter på at blive spist, duften af blomster, en rapsmark der er vissen og som lugter lidt af tis, gylle der bliver kørt ud på marken osv. man bliver pludselig opmærksom på hvor dejligt der er i det danske land, og hvor vigtigt det hele er, selvom det lugter kommer det til gavn senere i cyklussen og er derfor tåleligt. Det er enormt afslappende og på samme tid befriende, tiden har ingen betydning, man er fremme når man er, ingen pligter, ikke noget der skal nås, eller noget man bare lige skal, man oplever at det, der får betydning er det man sanser, nærværet med sine nærmeste, og at man får talt sammen på en lidt anderledes måde, vi oplever og sanser de samme ting!

Shelter ved Klokkerholm MøllesøVed ankomsten til Klokkerholm Møllesø, var vi alle blevet sultne og fik hurtigt pakket vores ting ud, og startet på maden (som var forberedt hjemmefra), pakket sovepladserne ud og fundet os til rette ved søen. Stedet kan varmt anbefales, der er 2 meget fine shelters, den ene med udsigt ud over den meget flotte sø samt fisketrappe. Derudover er der indkøbsmuligheder under 1 km. derfra i Klokkerholm by. Der er mulighed for at bruge toilet (festivalstoilet) ca. 50 m. fra shelterne.

Som skrevet tidligere, fik det betydning at jeg valgte at gå i mine gamle tennissko, da vi ankom til Klokkerholm havde jeg fået en stor vabel på siden af hælen på min ene fod. Jeg tror dog, at det også havde stor betydning at der var over 30 *C varmt, som ikke er det bedste når man går langt. Det er nogle erfaringer vi har lært af.

Dag 2. ville vi gerne gå i den jyske Ås, så vi valgte at gå til en shelters plads i Stagsted Skoven (shelterplads Jyske Ås) ca.15 km. gåtur. spændende gåtur, som blev noget anderledes end dagen før, da vores søns ven havde dårligt knæ og derfor ikke kunne gå længere. Hun valgte derfor at køre med min far, som kom og hentede vores bagage, til næste shelterplads sammen med vores datter.

Vi 3 andre gik dog videre af Hærvejen, der førte os ad en sti over en bondemands mark, gennem et par skove og et par hestefolde, dvs. at vi et par gange inde i skoven var henvist til at kravle under/over et par hegn som senere viste sig at være hesteindhegning inde i skoven. Vi blev lidt overraskede da mindst 10 heste stod rundt omkring i skoven og kiggede på os. Smuk tur, meget at se på og rigtig mange lækre vilde hindbær.
Da vi ankom til shelterpladsen, havde de 2 piger pakket maden ud, og lavet bål, så vi kunne lave aftensmad og gøre os klar til hygge.

Shelter plads Jyske ÅsDenne shelters plads var noget mere primitiv end den forrige. Dog er der fin mulighed for at tage vand og et lokum som toilet. Shelterne er meget små, og  skråner bag til, og med 4 personer i et shelter er de en smule klaustrofobiske. Der er 2 shelters, det ene var optaget, af et par cyklister, som var på vej rundt i Nordjylland, og min søns ven tog hjem på anden dagen, så derfor kun 4 i shelteret. Maja var klar til at tage hjem og sove, da der var mange edderkopper i shelterne. Heldigvis er jeg ikke bange for edderkopper, og fik hurtigt smidt dem ud 😉

Alt i alt en rigtig god tur på Hærvejen. Mange oplevelser rigere, og mange erfaringer klogere. Kan varmt anbefales!