Sommerdage i Sønderjylland

I år (2014) har vi valgt at holde sommerferie hjemme i skønne Danmark. Vi var enige om at der er mange dejlige steder i Danmark, som vi endnu ikke har oplevet. Valget faldte i år på Sønderjylland, da jeg kun har oplevet at køre igennem denne del af landet, når jeg lige skulle en smut til Tyskland for at grænse shoppe.

Hvad skal man så opleve når man nu har valgt at holde sin ferie i det sønderjyske. Ja, det kan jo godt være et svært valg, når der er så uendelige mange muligheder. Og man som os var begrænset af at det kun kunne blive til 4 dage, hvor Nicklas ikke havde andre planer.

Jeg havde fra min kære søster hørt rigtig meget om den gamle by Ribe, der godt nok ikke ligger i Sønderjylland, men som når man som os kommer fra det Nordjyske, ligger på vejen til Sønderjylland. Derudover var vi enige om at besøge Frøslevlejren og Dybbøl museerne, som er et “must see”.

Ribe

Udsigt over åen i Ribe
Sct. Catharinæ Klosteret i Ribe
Maja på shopping

Vi fandt ud af at Ribe er en gammel købstad i Sydvestjylland, og er Danmarks ældste by opført mellem årene 704 og 710. Ribe har over flere gange været udsat for brand, og i den forbindelse mistet mange af sine gamle bygninger. Men har dog alligevel lykkes at bevare sit gamle bymiljø med den middelalderlige Ribe Domkirke som dets majestætiske vartegn, med det karakteristiske tårn, med udsigt over hele byen og oplandet. Derudover er Ribe rådhus Danmarks ældste og kan dateres helt tilbage til år 1496. dog først købt af byen til rådhus i 1709.

Det er lidt sjovt at gå på Gaderne i Ribe centrum, da de stadigvæk er brostensbelagte, og rigtig hyggelige, med mange gamle velbevarede byhuse, som alle er med til at give en nostalgisk og idyllisk sjæl til byen. Hele vejen igennem byen løber Ribe Å, som er velbevaret og skaber en rolig stemning og mulighed for at tilbringe lidt tid væk fra gågadernes trængsel.

Udover Ribe Domkirke som absolut skal opleves, er det bestemt også et besøg værd at se kirke og kloster Sct. Catharinæ der blev grundlagt i år 1228 af tiggermunkene dominikanerne, som i Danmark også kaldtes for sortebrødrene. Den nuværende kirke er fra omkring år 1400. Kloster anlægget er et af Danmarks bedst bevarede, og den smukke klostergård er rigtig hyggelig, og selvom man skal betale for at se den, skal man bestemt prioritere dette.

Vi havde en rigtig hyggelig tur i Ribe, som mest af alt bød på museumsbesøg i de flotte velbevarede historiske bygninger, gåtur gennem de små brolagte gader og en tur langs Ribe Å, men også med tid til lidt butiks kiggeri for vi piger, Maja og jeg, som så mange andre piger og kvinder elsker butikker. Vi sluttede dagen af med en Pizza på en af de mange restaurationer, cafeer i Ribe centrum.

Frøslevlejren

Frøslev lejerens vagttårn
Vagtstuen
En barak fra Frøslev lejeren

Dag 2 gik til Frøslevlejren, et levn fra anden verdenskrig, som i dag huser museer og en efterskole, hvor man hurtigt kan bruge en halv dag.

Frøslevlejren er i dag en national mindepark, som består af barakker og er placeret i en flot natur. De steder hvor barakkerne, af en eller anden årsag er forsvundet, har man afmærket barakkens placering med små hække, sådan at man i dag bevarer indtrykket af, hvordan der så ud i krigens tid. Ud Over barakkerne består lejren også af de daværende pigtrådshegn og vagttårne, hvoraf det centrale tårn i midten af lejren, stadigvæk, af besøgende kan besigtiges, så man kan se, hvordan vagten kunne holde øje med fangernes opførsel rundt om i lejren.

Frøslevlejren var under besættelsen en dansk koncentrationslejr, som første gang blev taget i brug 13. August 1944, herfra blev 1600 fanger deporteret til KZ-lejre rundt om i Tyskland. Den giver os en mulighed for at forstå, hvordan det må have været at være fange i lejren, og hvor forfærdelige forhold de levede under fysisk, men dog mest psykisk. Selvom man i Frøslevlejren havde betydelige bedre forhold, end man havde i de tyske KZ-lejre, gik man jo hele tiden med frygten om at blive deporteret til en KZ-lejr i Tyskland. Samt utrygheden ved at det var på ubestemt tid. Man var fuldstændig frarøvet ens frihed, og mulighed for at bevare kontakten og viden om familien derhjemme.

De mange forskellige museer på stedet, består udover fangelejren, også af museer fra FN, Amnesty International, Beredskabsstyrelsen, Hjemmeværnet og Brigadesamlingen, de er alle er med til at give vores børn en forståelse for krigens rædsler, og for hvilken betydning den havde for det danske samfund. Jeg tænker ikke at man skal dvæle ved krigens rædsler, men at det er vigtigt at vores børn og unge, får et indblik i vores historie, og for hvilken betydning den har for vores liv i dag. Samt give en bevidsthed om vores lands betydning, og ansvar i at bevare freden rundt omkring i resten af verdenen.

Vores børn var meget fascineret af lejren. De var meget interesseret i hvordan de enkelte fanger levede og spurgte meget ind til episoder fra krigen mens vi var der. Maja på 11 år var ærgerlig over at de ikke endnu har hørt noget om det i skolen. Nicklas som er 15 år, er politisk interesseret, synes også at Amnesty museet var interessant. Han fik en god samtale med den behagelige dame fra museet.

Flensborg (Tyskland)

Flensborg

Da vi kørte fra Frøslevlejren på dag 2, besluttede vi os for at tage en smuttur over grænsen. Ikke for at grænse shoppe helt vildt, da vi ikke havde plads i bilen, men mere for at opleve Flensborg by. Et godt valg, jeg havde aldrig oplevet byen før, da mine ærinder altid havde været at shoppe, når jeg havde været over grænsen.

Flensborg er ligesom Ribe, en meget gammel by, med mange velbevarede bygninger, gader og mindesmærker fra en svunden tid. Den blev grundlagt i 1100 tallet, og ligger op af Flensborg fjord som var ideelt for handel. Med fjorden i byens centrum er der en rigtig hyggelig stemning, og de mange gågader giver også meget liv i byen. Flensborg er centrum for det danske mindretal i Sydslesvig som man godt kan mærke og se. Byen lever stadig af søfart og grænsehandel og ikke mindst af turisme. Der er rigtig mange danske turister der hvert år besøger byen, når de er nede og fylde bilen op med billige dagligvarer. Dette ses på de mange skilte ved butikkerne der er skrevet både på tysk og dansk og at mange af butiksassistenterne også taler dansk.

Vi oplevede Flensborg by i +30*C og efter en god gåtur i byen og eftermiddags/aftensmad på en af de dejlige cafeer, nød vi en lille tur ved fjorden, hvor der er mulighed for at sidde og nedkøle fødderne i det dejlige fjordvand, inden turen igen gik tilbage til det Sønderjyske.

Dybbøl

Dag 3, tog vi til Dybbøl banke for at se det berømte historiecenter fra krigen i 1864. Dette center giver en helt fantastisk oplevelse af de dage i 1864 krigen, hvor Dybbøl banke blev betydningsfuld krigsplads for, at vi vandt en del af slesvig tilbage, den del som vi i dag kalder for Sønderjylland. Og som grundlagde hvordan Danmarkskortet ser ud idag.

Maja støber kugler
Der fortælles om skansens historie

Historiecenteret består af et museum med udstilling og 2 små film, om de forfærdelige dage før, under og efter slaget ved Dybbøl. Museet er ikke specielt stort og kan rimelig hurtigt overstås. Udover museet er der mindesmærker ude på en velbevaret skanse med vold og grav, flere kanonstillinger, blokhus (skansens beskyttelsesrum), 2 krudtmagasiner lavet af beton samt indgangen til skansen med rullebro. Disse steder er en del af et udendørs museums område, hvor vi selv blev statister i livets gang i 1864. Børnene (og voksne med barnlige sjæle) kunne veksle penge til datidens shillings, som man så kunne bruge i diverse boder hvor vi fx. kunne støbe kugler i tin, bage pandekager, købe sig en fedtemad med spegepølse, kandis, prøve at morse, skrive breve til sine kære med fjerpen og blæk…. samtidig med at der gik folk rundt i tøj fra 1864, og fortalte om livet på denne tid, samt demonstrerede våben og kanoner på pladsen. Maja, syntes det var rigtig interessant at få lov at gå med metaldetektor, og forsøge at finde små skjulte skatte (selvom storebror har en metaldetektor hjemme).

Vores børn var meget optaget af stedet, som var vældig interessant, og det var sjovt at deltage i de mange aktiviteter. Dog er det en smule dyrt, da vi gav 300 kr. for at komme ind på historiecenteret, og alle aktiviteterne udendørs kostede noget. Inden man fik set sig om, havde man hurtigt brugt yderligere 100-150 Kr.

Kanonsalut ved Dybbøl

Dybbøl Mølle

Selfi ved Dybbøl Mølle

Efter besøget på museet gik vi over til de fine mindesmærker der er ude foran museet og er på vejen ned til Dybbøl Mølle. Fin lille tur, og en meget flot Mølle. Vi var dog hurtigt enige om ikke at gå op i Møllen, da det for vores vedkommende ville koste yderligere 150 kr. Jeg tænker at priserne er alt for høje, og forstår ikke helt at Møllen ikke er en del af besøget på Historiecenteret, da det jo i forvejen ikke er billigt. Eller at man ihvertfald kun skal betale et ubetydelig lille pris når man har besøgt Historiecenteret.

Når det nu er sådan, vil jeg lige pointere, at Dybbøl Mølle er en utrolig flot, meget velbevaret mølle.

Møllen blev første gang opført i år 1744, og var bygget af træ. Den brændte så i år 1800, 1848 -1849 og i 1864. Men blev alle gangene genopført. I 1864 blev møllen og skanserne et nationalt symbol. I 1990 ophørte mølleriet og i 1995 indrettes udstillinger i møllen og kornmagasinet af museet på Sønderborg slot, der fortæller historien om Dybbøl som nationalt symbol og erindringssted for to nationer Danmark – Tyskland.

Efter en lang dag på Dybbøl Historiecenter besluttede vi os for at køre ind og spise i Sønderborg.

Sønderborg

En tur på Sønderborg havn

Sønderborg er sønderjyllands største by, beliggende på begge sider af Alssund. Og derfor også en by som levede af søfart i gammel tid. Byen blev grundlagt i år 1200, og er vokset op omkring Sønderborg slot.

Endnu en by med meget historie, ca 80 procent af byen nedbrændte eller blev beskadiget i krigen i 1864, og først efter år 1900 blev byen genopbygget. Sønderborg tilhørte efter 1864 Tyskland, og blev først dansk igen i år 1920.

Vi oplevede desværre ikke så meget af byen, da vi først kom dertil ved aftens tid. Vi var dog inde i centrum og spise på en af deres mange fortovscafeer, og gik derefter gennem nogle af de gamle gader ned til Alssund, der har et meget hyggeligt liv.

Vi havde planlagt at blive endnu en nat i Sønderjylland, men vidste at vi skulle være i Vejle næste dag ca. kl. 11.00. Vi ændrede derfor vores rute en smule, og valgte at køre op og overnatte hos min søster og svoger, der bor i Horsens.

Overnatning

Overnatning i Bovlund
Overnatning ved Flensborg fjord
Overnatning i Horsens

Overnatning kan gøres på mange måder, og i mange forskellige prislejer. Vores feriebudget i år var begrænset, da vi har en søn der efter sommerferien startede på efterskole. Vores prioritering har derfor været at pengene skulle bruges på oplevelser og ikke overnatninger.

Hjemmefra installerede Torben en App på sin telefon der hedder “Shelter”. Vi havde telt, liggeunderlag og soveposer i bilen, og kørte afsted. Hjemmefra havde vi tænkt lidt over mulige teltpladser, og var enige om, at var de optaget eller ikke interessante ville vi kigge videre.
Første nat kørte vi fra Ribe imod Frøslev, og planlagde at komme i nærheden af Løgumkloster. Vi havde hjemmefra planlagt at besøge klosteret næste dag. Men ændrede planen da vi fik at vide, at den var lukket pga. renovering

Vi havde inde i Appen prioriteret, at det skulle være en teltplads med bad, og fundet frem til en gård med stor have, og med mulighed for telt og bad. Den har adressen Bovlund bygade 6. Det kostede 20 kr. pr. mand (gratis for Maja 11år). Bad kunne tilkøbes (foregik inde i stuehuset) for 20 kr. pr. mand (igen gratis for Maja), Meget hyggelig gård med parklignende have, store frugttræer, stor urtehave, lille dam, og med mulighed for at børnene kunne spille fodbold og hoppe på trampolin. Der var et lille badeværelse i en tilhørende lade med toilet og håndvask og et lille køkken med fri afbenyttelse. Meget venlig familie, som var utrolig rare at tale med. Det kan varmt anbefales.

Anden nat ville vi gerne overnatte i nærheden af Dybbøl, og fandt en helt fantastisk teltplads, Dybbøl strand 13, ved Gendarmstien. Den ligger lidt højt oppe med den flotteste udsigt udover Flensborg fjord. Det er muligt at sejle dertil i kano eller kajak og trække den op på land. Fra teltpladsen er der en lille sti ned til fjorden, med det klareste blå vand. Godt nok skal man gå et lille stykke på store sten ud til vandet, men så er der havsand på bunden og det mest lækre badevand. Super dejlig plads, hvis man som os elsker at bade. Ellers kan man også bare sidde og nyde den fantastiske udsigt.

Når man vælger disse offentlige teltpladser, kommer man også hurtigt i kontakt med andre, der ligesom os vælger at overnatte primitivt. Det er rigtig hyggeligt, og man lærte en masse nye mennesker at kende.

Tredje overnatning valgte vi at køre op til min søster og svoger, der bor lige i centrum af Horsens i et gammelt byhus. Vi nød virkeligt udendørs livet, nu vi også havde denne fantastisk varme sommer. Vi valgte derfor at overnatte ude i det fri på deres dejlige terrasse. vi lagde vores liggeunderlag på terrassen, smed os i soveposerne og sugede en helt utrolig stjerneklar himmel til os, (selv inde i Horsens bymidte) jeg kunne ikke få øjnene fra denne fantastiske himmel, og nattens mange lyde, og kunne næsten ikke lade være med at kommentere dette til gene for de andre, jeg sov dog rigtig dejligt da jeg endelig faldt i søvn.

Med et lille budget kan man nå langt og opleve meget. Vi brugte kun 120 kr. på overnatning og bad på 3 nætter 😉

Det er bestemt ikke sidste gang vi tager en tur rundt i det Sønderjyske. Der er stadigvæk mange spændende steder vi ikke nåede at se.