En kanotur på Gudenåen

Klar til en tur på Gudenåen

I 2013 benyttede vi ferien til at komme ud og se vores dejlige land fra en helt anden vinkel, vi tog på kanotur på Gudenåen.

Vi lejede 2 kanoer i 3 dage, og tog turen fra Ry til Ans. Undervejs overnattede vi ved De små fisks plads og ved Sminge Teltplads. Selvom vi var totalt kano nybegyndere, så valgte vi at tage på en pionertur, og det er bestemt ikke noget vi har fortrudt.

Sikke en overraskelse vi fik da vi sejlede ud i Birksø ved Ry, vinden stod lige i hovedet på os, og specielt den ene kano var svær at styre. Det viste sig, at sætte den tungeste (far) sammen med den letteste (Maja) ikke var en god ide. Majas ende af kanoen rørte næsten ikke vandet og hun agerede sejl, kanoen vendte rundt, så næsen pludseligt pegede i den modsatte retning. Efter en del forsøg på at sejle i modvind, med Maja som sejl, besluttede vi os for at ændre bemanding.

Nicklas og Maja kom i samme kano og mor og far i den anden. Det hjalp rigtigt meget på farten, og vi kom endeligt igennem Birksø og over i Julsø. Vi havde egentligt overvejet, hvis kræfterne var til det, at sejle over til Himmelbjerget, men igen drillede vinden, og vi måtte opgive at sejle på tværs af søen. Vi så flere kanoer, der fik kaldt en speedbåd over til sig for at blive trukket ud af Julsø, men vi kæmpede videre og videre.

Efter frokost blev vi enige om igen, at der skulle ændres på bemandingen af kanoerne. sådan at vi alle 4 kom  i en kano og trak den anden efter os med alt vores bagage. Efter ca. 8 timers sejlads kom vi endeligt frem til De små fisk teltplads. En tur der normalt er sat til 4 timer, tog for os over 8 timer, så vi var meget trætte da vi kom i land.

Imens vi voksne fik sat telt op,  begyndte Nicklas at finde brænde til bålet, så vi kunne få lavet mad. Alt imens at der var en familie i nabo teltet der tog Maja til sig. Hun fik noget varmt at drikke, og mulighed for at sidde og slappe lidt af.

Efter aftensmaden var vi meget brugte og klar til at kravle i soveposerne. Børnene faldt hurtigt i søvn, og der gik heller ikke længe inden vi voksne var væk. Dog kom der nogle unge til pladsen ud på aftenen, der holdt fest det meste af natten, hvilket gav os lidt problemer med at få en ordentlig nattesøvn.

Efter en god morgenmad og en hurtig nedbrydning af vores lille lejr, sejlede vi videre af Gudenåen. Og hvilken tur, hvor vinden havde drillet os hele dagen før, var den nu blid og hjælpsom. Og med vinden i ryggen kom vi hurtigt ind til sluserne i Silkeborg.

Når man ikke har prøvet det før, er det en noget speciel oplevelse når sluseporten lukker bag en kano. Vandet stiger langsomt, og efter et par minutter, åbnes porten foran kanoen, og man er klar til at drage videre ud imod Silkeborg Langsø. Vi lagde dog først  til land, gik op til den lokale Kvickly og fik handlet lidt godt ind til frokosten.

Området omkring Gudenåen er utroligt afvekslende og smukt. Det ene øjeblik står køerne ned til åen og kigger på en, det næste sejler man forbi en have, hvor nogle børn sidder og fisker fra en lille bådebro, og det næste igen så driver man afsted i en skov, og kan nyde fuglenes kvidren iblandt træernes kroner.  Dag 2 på vores lille tur, var helt fantastisk. Der var også tid til at udveksle hilsener, når man mødte andre på kanotur. På et tidspunkt sad vi og sang sammen med nogle piger i en anden kano, til stor fornøjelse for køerne på marken ved siden af.

Midt på eftermiddagen ankom vi til Sminge Teltplads. En lille primitiv lejrplads med adgang til et toilet og en vandhane. Der var brænde på pladsen, og vigtigst af alt en rigtig god stemning. Efter at vi havde fået sat vores telt op og kogt vand over bålet til en kop kaffe og en kop the, sprang børnene i Gudenåen for at få en god svømmetur.

På Sminge Teltplads sad folk fra de forskellige telte og fiskede sammen, og senere fandt en flok af os sammen omkring det samme bål, hvor vi så kunne sidde og få en hyggelig samtale i bålets skær. Det var her vi fandt ud af, hvor dårligt vejret havde været på Julsø. Et par der havde taget turen et par gange om året gennem de sidste 10 år, havde valgt at dele turen op i 2, i stedet for at kæmpe med vinden som vi havde gjort. De havde aldrig før prøvet at vinden var så voldsom og så med direkte modvind.

Næste morgen blev der lavet bacon and eggs til morgenmad, inden vi drog afsted på sidste del af vores lille tur. Igen viste vejret sig fra sin flotteste side, og det gjorde Gudenåen også. Vi drev næsten afsted og nød den fantastiske danske natur. Efter ca. 4 timer nåede vi frem til vores stoppested Ans Sø Teltplads, hvor vi med meget trætte arme kunne laste vores bil og drage hjemad igen.

Det er nok ikke sidste gang, vi som familie, drager afsted på en kanoferie. 😉